tirsdag 8. november 2011

Lappfiskand på Møvig

Var en rask tur ute på Møvig i dag, hovedsakelig for å se om det var dukket opp noen dvergdykkere i Ternevika. Det var veldig stille ved både jordene rundt Møvig gård og på fastlandet for øvrig. Ved Streden møtte jeg på Øyvind Fjeldsgård som også var ute en rask tur. Da var det bare tre kvinender å se på vannet. Mens Øyvind satte kursen hjemover gikk jeg videre ut mot Sumatra. I frukthagene her var det blant annet en munk, som ikke var overraskende da de har oppholdt seg flere individer her hele høsten. Flottest var derimot en liten flokk sidensvanser som jeg fikk tatt noen bilder av.










Sidensvanser, Sumatra

Etter å ha knipset av en haug bilder begynte jeg å gå hjemover igjen. Nede ved vannet igjen ble jeg oppmerksom på en liten fugl på vannet. Tenkte først det måtte være en dvergdykker, men da jeg fikk satt kikkerten på den kunne det raskt avkreftes. Fuglen forsvant bak et skjær altfor for fort, men var allikevel sikker på at det var ei lappfiskand jeg hadde sett. Da jeg snek meg nærmere fløy den avgårde og slå seg ned med kvinendene et stykke lenger unna. Kunne raskt bekrefte at det var en hunnfarget lappfiskand så bestemte meg for å gå tilbake til Sumatra for å prøve å få noen bedre bilder. Selv om bildene ikke ble helt bra, fungerer de hvertfall som dokumentasjon. I tillegg til lappfiskanda var det totalt syv kvinender og ei toppand her. Så vidt jeg vet er dette kun det andre funnet av lappfiskand på Møvig. Selv om det ikke ble noen dvergdykkere var lappfiskand mer enn god nok kompensasjon!



Lappfiskand, Ternevika

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar