onsdag 7. mai 2014

Fjellerker på Ryen og Snadderand i Drangsholtkilen

Etter melding om både fjellerker på Ryen og mandarinand på Drangsholt bestemte jeg for å ta en rask kveldstur til de aktuelle lokalitetene. Det tok ikke lang tid før fjellerkene ble lokalisert på svartjordet langs veien bak Coop Prix på Ryen. Tok ikke lang tid før Terje Gustavsen også dukket opp. Han kunne bekrefte at det var hele 23 individer på plass!

Satte deretter kursen mot Drangsholt hvor Terje Sødal og Svein Bossum hadde rapportert om en mandarinand hann tidligere på dagen. Muligens den samme som ble sett på Andøya og i Kjosbukta for noen uker siden? Det ble dessverre ingen mandarinand på meg, men da jeg var litt i farten er det ikke umulig at den fortsatt var i området. Derimot, var det til min store overraskelse et snadderandpar de første fuglene jeg så etter å ha gått ut av bilen! Snadderand er en temmelig sjelden art i vår del av fylket og med unntak av en observasjon på Flekkerøya for et par uker siden er det hele ni år siden forrige funn i Kristiansand! Det har også blitt meldt om flere observasjoner av våre sjeldneste gressender (skjeand, knekkand og snadderand) i vårt nabofylke i øst, så det var kanskje ikke et helt uventet funn. Sikkert ingen dum idé å sjekke nøye gjennom flere aktuelle lokaliteter denne uken!


Snadderand (hann til venstre og hunn til høyre) i Drangsholtkilen. (Foto: Petter Zahl Marki)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar