torsdag 3. november 2011

Svartstrupesteinskvett på Lista

Med rykter om sjeldne skvetter på Lista bestemte jeg meg for å ta turen til Lista onsdag 2. november. Da jeg ikke hadde noen andre muligheter var det Sørlandsruta som sørget for transporten. Nokså nøyaktig klokken ett og to og en halv time etter avgang fra Kristiansand og 177kr fattigere var jeg fremme i Nordhasselvika. Det tok knapt et minutt før kikkerten var retta mot svartstrupesteinskvetten som holdt seg vet bekkeutløpet. Brukte litt tid her og fikk tatt noen bilder som viste seg å være tålig gode






Svartstrupesteinskvett, Nordhasselvika


Etter en stund bestemte jeg meg for å gå langs stranda i retning Borhaug. Var ikke så mye spennende å se bortsett fra en spurvehauk, en steinskvett og noen store flokker med grankorsnebb. I Borshavn var det blant annet en alkekonge å se. Da jeg ikke hadde med meg teleskop ble det ikke satset mye på sjøfugl.


Alkekonge, Borshavn


Etter et kjapt besøk på naturbokhandelen hvor jeg leverte kikkerten til service spaserte jeg videre mot fyret. Møtte på Geir Birkeland langs fyrveien og mens vi slo av en prat fløy en snøspurv over. Etter tips fra han fortsatte jeg litt lenger bortover veien hvor det holdt seg ei flott svartstrupe



Svartstrupe hunn, Gunnarsmyra

Vandret også litt rundt på jordene på Gunnarsmyra, men bortsett fra en del heipiplerke, gulspurv og noen overflygende sidensvanser var det ikke noe spesielt å se. Til slutt tilbrakte jeg noe tid i Vågsvollvika. Her var det minst tre steinskvetter som holdt seg, men den største overraskelsen var ei fotogen snømus som holdt seg i steinhaugene her. Var veldig nysgjerrig og spratt fram og tilbake mellom steinene mens den kikket på meg. Dessverre ble ikke ørkensteinskvetten sett denne dagen, men det var en fin tur selv om jeg bare fikk kikket på fugl i tre timer før jeg heiv meg på bussen hjemover.








Snømus, Vågsvollvika



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar