tirsdag 8. oktober 2013

Turteldue på Ryen

Tirsdag 08.10.13 kjørte jeg til Tveit området for å se om det var noe fugl. Første stopp var på Hamresanden, uten at det var noe spesielt og melde derifra. Videre kjørte jeg til Ryen. Jeg svingte av ved Prix og kjørte veien ut over jordet. Jeg stoppet og kikket på en flokk med Ringduer. Det har den siste tiden blitt meldt en fast liten gjeng med skogduer på Ryen, så målet var å finne disse. Plutselig ble jeg var en skygge av en liten due som kom flygende og landet på stubbåkeren til høyre for Ringduene. Tankene slo umiddelbart på Turteldue. Da jeg fant den i kikkerten ute i åkeren ble mistanken min bekreftet. Midt i åkeren satt Turteldua. Sist det ble sett Turteldue i Kristiansand var i 2010, også da på Ryen!

Turteldue i stubbåkeren på Ryen.



Jeg fikk knipset et par bilder på langt hold i dårlig lys. Bildene ble så som så, men får duge som dokumentasjon bilder.



Turteldue i stubbåkeren på Ryen. Bilde er kraftig blåst opp.


Svein og Petter kom etterhvert til stedet. Dua var da borte, vi fant den heller ikke igjen. Vi fant i det miste 5 Skogduer. Vi bestemte oss for å kjøre opp en tur til Sannes hvor Svein hadde funnet to Kortnebbgjess 04.10.13. Gjessene var fremdeles på plass.

Vi svingte også ned en tur på Nesset. Her var det en god del småfugl. Det mest spennende var en flokk på 26 stillits, noen kjernebiter og Gulerle.

Stillits på Nesset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar