mandag 31. mars 2014

Søndagstur med bra uttelling

Da jeg ikke hadde noen andre forpliktelser ble det tid til en rundtur med kikkerten på søndag. Første mål for dagen var området nordvest for Gillsvann, nærmere bestemt Grovannet og Øygardstjønn. Hovedmålet for dagen var spetter, men en rekke andre arter sto også på ønskelisten. Nede ved parkeringsplassen sang  både jernspurv, måltrost og sivspurv. Da jeg ankom Grovannet tok det ikke lang tid før jeg hørte den karakteristiske fluktlyden til svartspetten. Var et par som fartet litt frem og tilbake her før de omsider forsvant dypere inn i skogen. Det ble ingen andre spetter her, men stjertmeis, nøtteskrike og ravn var derimot etterlengtede årskryss.


Svartspett, Grovannet

Etter å ha kjørt mine foreldre til flyplassen tok jeg turen innom Ryen for å se om det var noe liv. Gikk frem og tilbake langs veien ved Joker, men bortsett fra en flokk tornirisk virket det relativt dødt. Da jeg var kommet tilbake til bilen hørte jeg en varsellyd som minnet om svarttrost, men som allikevel ikke stemte helt. Snudde meg dit jeg nettopp var kommet fra og jammen satt det ikke en flott hann ringtrost i busken ved jordbærbua. Tidlig observasjon og tilsynelatende den første i Vest-Agder i år! Tilsynelatende første marsfunn fra kommunen.




Ringtrost, Ryen


La ut melding om ringtrosten på den lokale "bombevarsleren" og det tok ikke mange minuttene før Svein Bossum med frue var på plass. Dessverre hadde ringtrosten allerede fløyet, men tornirisk var et plaster på såret.



Flaggspett, Nesset




Kanadagås, Nesset


Artsliste for dagen:
Knoppsvane
Kanadagås
Stokkand
Kvinand
Storskarv
Vipe
Ringdue
Svartspett
Flaggspett
Sanglerke
Heipiplerke
Jernspurv
Rødstrupe
Svarttrost
Ringtrost
Måltrost
Gransanger
Kjøttmeis
Blåmeis
Stjertmeis
Spettmeis
Nøtteskrike
Kråke
Ravn
Skjære
Gråspurv
Bokfink
Grønnfink
Grønnsisik
Tornirisk
Sivspurv
Gulspurv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar