lørdag 27. september 2014

Tartarpiplerke

Endelig fikk jeg sett tartarpiplerke i Søgne!! Jeg hadde akkurat satt meg ned ytterst i Helleviga da jeg fikk melding om piplerka av Hans Vidar Løkken. Siden dette er nytt Norgeskryss og Søgnekryss for meg var jeg ikke sen om å jogge retning bilen igjen. På vei mot garasjen på Sangvik fikk jeg bekreftet at den fremdeles var på plass.
Da jeg ankom traff jeg Asbjørn og Hans Vidar som kunne meddele at fuglen ble skremt bort av en dvergfalk. Vi ga oss ikke og tok en runde rundt hesteløypa. Tilbake ved jordet den hadde holdt seg i starten fikk vi plutselig øye på fuglen igjen. Fuglen manglet halen, men var flott likevel!! Kanskje det er dverfalken som har røsket av halen tidligere...
Tartarpiplerke hekker i Sibir og er regelmessig, men skjelden høstgjest her til lands. Fuglen ble født i år, det ses blandt annet på de lyse kantene på tertiærene og mellomdekkerne. Den lettet noen ganger mens vi var der og ga fra seg den karakteristiske lyden som minner litt om pilfink. Mens vi sto der fløy det lappiplerke over oss to ganger.

1k Tartarpiplerke // 1 cy Richard's pipit
Legg merke til de lyse fjærkantene på ryggen som tilsier at den er født i år (1k)
den unge dvergfalken som skremte den opp ved flere anledninger // merlin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar