fredag 15. april 2011

Årets første terne

Var ute en rask tur på Møvig og Sumatra onsdag morgen for å se hva jeg kunne finne. Var mest interessert i å se om noe trekkfugl hadde ankommet. På Sumatra var det hovedsakelig grønnfink, rødstrupe og bokfink som dominerte. Var også en og annen jernspurv som sang. Siden sist jeg var der hadde noen tornirisk ankommet. Mest overraskende var derimot en enkeltbekkasin som jeg skremte opp nede ved båtbyggeriet. Årskryss og ny art for øya!

I Ternevika/Streden var fiskemåkene godt etablert på de små holmene hvor de hekker. Dagens største overraskelse kom derimot i form av ei tidlig makrellterne som fløy over. Så vidt jeg vet en av de første i Norge i år. På vei hjemover stoppet jeg som vanlig ved Møvig gård for å se om det var noe av interesse på jordene der. Lite å skryte av, men minst ti kaier holdt til rundt fjøsene her. Pleier ofte å se kaie her, men dette var første observasjonen der i år. Alt i alt en fin morgentur

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar