fredag 20. mai 2011

Sjøfugltrekk på Flekkerøya 19.mai.

Rrring. Vekkeklokka ringte umenneskelig tidlig; kl 0330. Men jeg hadde lovet å hente min sønn som kom med natt-toget fra Oslo etter en USA tur. Under turen inn til stasjonen i grålysningen begynte jeg å tenke på om det kunne være noe sjøfugltrekk i dag. Vinden blåste vest-sørvest, noe som ofte er gunstig. Jeg har vært endel turer tidligere ut på Kjereneset på Flekkerøya  i vår, men mye østlig vind har ikke ført til så  mye sjøfugl. Særlig har det vært lite lom. I Mandal (Ryvingen) og på Lista fyr har det vært mer. Jeg undres på om lommen treffer land lenger vest når det er stille eller østlig vind ?

Vel; med disse tankene i hodet, om enn aldri så trøtt, droppet jeg puta da jeg kom tilbake fra stasjonen og var plassert med kaffetermos og teleskop på Kjereneset fra kl 04:45. Den første halvtimen før sola kom ordentlig opp var stille, med unntak av noen havsuler på vei vestover. Men så begynte det å komme lom. Noen lavt over vannet (kan være vanskelig å oppdage) og andre høyere. I løpet av to timer passerte alle de norske lomartene forbi. Høydepunktet var en voksen gulnebblom, men også 4 islom og 3 storlom var flotte observasjoner i tillegg til et 30-talls smålom. En enslig lunde på vei mot vest var også bra. Og dette før dagen og arbeidsdagen enda har begynt.

Ser på artsobs. at karene Ragnar Tømmerstø og Terje Sødal hadde en flott Polarjo  i løpet av en kveldsøkt samme sted. Så kan vi jo under på alt som har passert sjøen utenfor Flekkerøya i løpet av denne fine maidagen ellers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar