fredag 9. mai 2014

Grønnstilk på Hamresanden

I ettermiddag var jeg på mitt tredje besøk til Ryen på like mange dager. Da jeg ankom var både Svein Bossum og Håkon Arne Helleseng på plass for å få med seg fjellerkene. Det fine været var trolig skyld i at det nå kun var seks individer igjen. Ikke lenge etter dukket også Ragnar Tømmerstø, Øyvind og Hans Kristian Fjeldsgård opp. Ikke ofte man opplever slik hektisk krysseaktivitet i Kristiansand!

Da jeg allerede hadde vært å kikket på fjellerkene de to foregående dagene, var jeg hovedsakelig på utkikk etter noen grønnstilk som hadde blitt rapportert herfra dagen før. Grønnstilken er en fåtallig trekkgjest i Kristiansandsområdet som hovedsakelig ses tidlig i mai og på sensommeren. 

Dessverre var det ingen grønnstilk å se på Ryen i dag, men heldigvis fikk jeg melding fra Håkon noen timer senere om at han hadde sett to grønnstilk på Hamresanden! Da jeg allikevel skulle til mine foreldre som bor her, fikk jeg tid til et kort besøk. Tok ikke lang tid før jeg fant to grønnstilk som rastet i sumpa. Den ene var ganske nærme, men dessverre var det ganske kraftig motlys.


Grønnstilk på Hamresanden (Foto: Petter Zahl Marki)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar